پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 دی 1400 - 09:28
روایت رهبرمعظم انقلاب از دستگاه محاسباتی دشمن

حفظ غیرت دینی تنها راه نجات کشور

رابرت هایزر، ژنرال چهار ستاره نیروی هوایی ارتش آمریکا در 14 دی 1357 وارد ایران شد تا ویترین وسوسه کننده‌ای برای فریب مردم ایران بچیند و انقلاب ملت را به عقب براند. نمایش او می‌خواست یک برگ برنده رو کند و آن خروج محمدرضا پهلوی بود. تجربه‌ای که پیش از این و در خلال کودتای 28 مرداد 32 آمریکا آن را آزموده بود و نتیجه هم گرفته بود.
کد خبر : 10740

پایگاه رهنما:

رابرت هایزر، ژنرال چهار ستاره نیروی هوایی ارتش آمریکا در 14 دی 1357 وارد ایران شد تا ویترین وسوسه کننده‌ای برای فریب مردم ایران بچیند و انقلاب ملت را به عقب براند. نمایش او می‌خواست یک برگ برنده رو کند و آن خروج محمدرضا پهلوی بود. تجربه‌ای که پیش از این و در خلال کودتای 28 مرداد 32 آمریکا آن را آزموده بود و نتیجه هم گرفته بود. در آن زمان سازمان سیا، محمد رضا پهلوی را از کشور خارج کرده و کودتا علیه دولت قانونی را با موفقیت پیش برده بود. پس از آن نمایش مضحک  شاه فراری با افتخار برگردانده شد.

اما ماجرای برانگیخته شدن مردم علیه طاغوت زمان متفاوت بود؛ هایزر یک ماه بعد از آغاز عملیات، مهرآباد را ترک و دست از پا دراز تر به واشنگتن بازگشت. هایزر می‌خواست همان نسخه مرداد 32 را در دی ماه سال 57 هم پیاده کند. 12 روز پس از ورود او به ایران، محمدرضا پهلوی از ایران رفت. اما مشکل آن بود که دیگر هیچ گاه نتوانست برگردد، چه فکر می‌کردند و چه شد!

در حالی که دو روزی می‌شد که امام خمینی(ره) پس از 15 سال تبعید، به ایران آمده بود و 19 روز بود که محمدرضا پهلوی از ایران رفته بود. هایزر از ایران رفت، در حالی که همچنان معتقد بود که «اطمینان داشتم که فرماندهی ارتش در کشور می‌ماند و سازمان نظامی از هم نمی‌پاشد.» چشمانش را ایده کودتای نظامی در برابر انقلاب مردمی پر کرده بود.

  • طغیان غیرت دینی مردم

اطمینان هایزر و همکاران آمریکایی‌اش به انسجام، اراده و قدرت ارتش برای حفظ دولت بختیار یک «اشتباه محاسباتی» بود. هم کیفیت و کمیت مبارزه، هم مردم و هم رهبر مبارزات تغییر کرده بود؛ ایران عوض شده بود. چطور این گزاره‌ها در محاسبات آمریکایی‌ها لحاظ نشده بود؟ یک سال قبل از آن (دی 56) بود که مقاله‌ای توهین آمیز نسبت به امام خمینی(ره)، در روزنامه اطلاعات با نظر مشترک دربار پهلوی و دولت آمریکا منتشر شد. قرار بود تخریب کننده چهره رهبر در تبعید انقلاب اسلامی مردم ایران باشد، او را مسبب خون‌های ریخته شده و فردی جاه‌طلب معرفی کند و نگاه مردم را از این رهبر برگرداند و قیام را ابتر بگذارد. در واقعیت اما انتشار آن مقاله، غیرت دینی مردم را به جوش آورد و سلسله اعتراض‌های صورت گرفته به آن، زمینه ساز پیروزی انقلاب در یک سال بعد شد. یعنی همان زمان هم محاسبات دربار ایران و دولت آمریکا غلط بود. یک هفته قبل از انتشار این مقاله، جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا، ایران را جزیره ثبات نامیده بود؛ جزیره ثباتی که در روزهای بعد زیر قدم‌های قیام ملت لرزید.

انقلاب اسلامی سال 57 و وقایع سال‌های آخر حکومت پهلوی تنها زمانی نبود که دولت آمریکا پیرامون آن دچار اشتباه محاسباتی بود. پس از آن بارها پیش آمد که آمریکا با تحلیل و محاسبات نادرست، زمینه شکست خود را فراهم آورد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی شان با اشاره به نقش «غیرت دینی» به عنوان عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف و تبدیل کردن تهدید‌ها به فرصت تأکید فرمودند: «غیرت دینی را حفظ کنید، زیرا این غیرت دینی مردم بود که کشور را در دفاع مقدس ،یعنی آن جنگ بین‌المللی که امریکا، شوروی، ناتو و ارتجاعِ آن روز برای به زانو در آوردن انقلاب به راه انداخته بودند؛ پیروز کرد.»

  • غفلت دشمن از بیداری ملت ها

رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، روز 19 دی ماه جاری فرمودند، این اشتباه محاسباتی از همان سال‌ها تاکنون، ادامه دارد. ایشان در این باره می فرمایند:«این محاسبه غلط آمریکا در دستگاه محاسباتی‌شان همین طور ادامه دارد؛ الان هم همین جور است؛ الان هم درباره مسائل گوناگون، یک محاسبه‌ای می کنند، [ولی شکست می خورند؛] نمونه‌اش همین مسئله تازه باقی ماندن شهادت شهید عزیزمان، شهید سلیمانی است؛ چه فکر می کردند، چه شد! آنها فکر می کردند که با از بین بردن شهید سلیمانی، نهضت و حرکت عظیمی که او نماینده‌اش بود، نمودارش بود و نمادش بود خاموش خواهد شد؛ می‌بینید که بیشتر شده. امسال در سالگرد دوّم شهادت شهید سلیمانی، این حرکت عظیم کار چه کسی بود؟ دست چه کسی بود؟ چه کسی می تواند ادّعا کند که این کار را من کردم و ما کردیم؟ جز کار قدرت الهی و دست قدرت الهی نبود. در ایران، در خارج از ایران، این حرکت عظیم، این اظهار ارادت و اخلاص عمومی نسبت به شهید سلیمانی را دشمن نمی توانست محاسبه بکند و نمی تواند محاسبه کند این چیزها را؛ دستگاه محاسباتی دشمن حقّاً و انصافاً غافل و خراب است؛ نمی توانند حقایق مربوط به جمهوری اسلامی را آن چنان که هست دریابند. وقتی محاسبه وضعیّت موجود غلط بود، تصمیم‌ها هم غلط خواهد بود؛ تصمیم غلط هم موجب می شود که ناکام بمانند، که تا حالا مانده‌اند، بعد از این هم ان‌شاءالله ناکام خواهند ماند.»

اول فروردین ماه سال جاری، رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود فرمودند: «آمریکایی‌ها در برخورد با ما اشتباه کردند؛ در کلّ مسائل منطقه هم متأسّفانه آمریکایی‌ها دچار اشتباهند؛ الان هم دارند اشتباه می کنند؛ این حمایت ظالمانه‌ای که از رژیم صهیونیستی می کنند، اشتباه است؛ حضور غاصبانه‌ای که در سوریه پیدا کردند، حضور مفصّلی که در شرق فرات پیدا کردند قطعاً اشتباه است؛ این همراهی کردن با دولت سعودی در کوبیدن مردم مظلوم یمن، قطعاً اشتباه است».

  • غفلت از دشمن خطاست!

اگر چه دستگاه محاسباتی دشمن اشتباه می کند و معیوب است اما ساده انگاری است که با این تصور ما نیز غافل شویم و بگوییم حالا که دستگاه محاسباتی دشمن غلط کار می کند پس پیروزی ما حتمی و تضمین شده است. خیر! اینگونه نیست. چرا که دشمن دست روی دست نگذاشته و مشغول کار است. یکی از مهم ترین کارهای دشمن در این زمینه تغییر دستگاه محاسباتی ماست؛ در دو سطح مردم و مسئولان. جنگ روانی و رسانه ای مهم ترین ابزار دشمن در این زمینه بوده و سرمایه گذاری فراوانی در این خصوص کرده است

این مسئله از مدت ها پیش جزو دغدغه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است. ایشان در خرداد سال 95 در این مورد هشدار دادند؛  که «شرایط کنونی ازلحاظ فعالیت‌ها و تلاش‌های دشمنان جمهوری اسلامی که ما بر آن‌ها احاطه اطلاعاتی نیز داریم، مقطع مهمی است زیرا آن‌ها به دنبال تغییر محاسبات مسئولان و تغییر افکار مردم در خصوص مسائل انقلابی، دینی و مصالح ملی کشور هستند.»

  • بلوغ ملت و شکست دشمن

مهم ترین نتیجه گیری درست دستگاه محاسباتی دشمن درباره اقتصاد کشور است. دشمن دریافته تنها راه فشار به ملت و نظام از این طریق است و لذا تمام هم و غم خود را معطوف به جنگ اقتصادی کرده است. اینجاست که باید محاسبات دشمن را تغییر داد. برخی گمان می کنند اگر دست از انقلابی گری و اتخاذ مواضع انقلابی بکشیم، مسئله جنگ اقتصادی حل یا حداقل تا حد زیادی کمرنگ می شود. این یک نمونه از محاسبات غلط است چرا که این جنگ تنها زمانی فروکش می کند که دشمن حس کند و بفهمد که اقتصاد کشور آنقدر قوی شده است که درافتادن با آن فایده ای نخواهد داشت و چیزی جز اتلاف وقت و انرژی نیست. نشریه تایمز اسرائیل به تازگی یک مصاحبه بسیار طولانی با دنی سیترینوویچ، رئیس سابق تحقیقات اطلاعات نظامی اسرائیل منتشر کرده که استدلال می‌کند تلاش‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا برای سقوط جمهوری اسلامی ایران کاری عبث و اشتباه بود. روزنامه نیویورک تایمز نیز به تازگی تردیدهایی را در مورد موثر بودن حمله نظامی به ایران مطرح کرده و می نویسد: «اسرائیل توانایی انجام حمله‌ای را ندارد که بتواند به تنهایی برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند، و یا حتی به تأخیر بیندازد! در ادامه این مقاله آمده است که هر نوع خطای محاسباتی علیه ایران تاوان سنگینی برای واشنگتن دارد. این روزنامه ادامه می دهد:  باید مراقب باشیم؛ جمهوری اسلامی ایران به دوران بلوغ خود رسیده و نمی توان با زبان تهدید با آن ها صحبت کرد؛ هر قدم اشتباه در برابر ایران می تواند آخرین خطا باشد.»

رابرت هایزر، ژنرال چهار ستاره نیروی هوایی ارتش آمریکا در ۱۴ دی ۱۳۵۷ وارد ایران شد تا ویترین وسوسه کننده‌ای برای فریب مردم ایران بچیند و انقلاب ملت را به عقب براند. نمایش او می‌خواست یک برگ برنده رو کند و آن خروج محمدرضا پهلوی بود. تجربه‌ای که پیش از این و در خلال کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ آمریکا آن را آزموده بود و نتیجه هم گرفته بود. در آن زمان سازمان سیا، محمد رضا پهلوی را از کشور خارج کرده و کودتا علیه دولت قانونی را با موفقیت پیش برده بود. پس از آن نمایش مضحک شاه فراری با افتخار برگردانده شد.
اما ماجرای برانگیخته شدن مردم علیه طاغوت زمان متفاوت بود؛ هایزر یک ماه بعد از آغاز عملیات، مهرآباد را ترک و دست از پا دراز‌تر به واشنگتن بازگشت. هایزر می‌خواست همان نسخه مرداد ۳۲ را در دی ماه سال ۵۷ هم پیاده کند. ۱۲ روز پس از ورود او به ایران، محمدرضا پهلوی از ایران رفت. اما مشکل آن بود که دیگر هیچ گاه نتوانست برگردد، چه فکر می‌کردند و چه شد!
در حالی که دو روزی می‌شد که امام خمینی (ره) پس از ۱۵ سال تبعید، به ایران آمده بود و ۱۹ روز بود که محمدرضا پهلوی از ایران رفته بود. هایزر از ایران رفت، در حالی که همچنان معتقد بود که «اطمینان داشتم که فرماندهی ارتش در کشور می‌ماند و سازمان نظامی از هم نمی‌پاشد.» چشمانش را ایده کودتای نظامی در برابر انقلاب مردمی پر کرده بود.
• طغیان غیرت دینی مردم
اطمینان هایزر و همکاران آمریکایی‌اش به انسجام، اراده و قدرت ارتش برای حفظ دولت بختیار یک «اشتباه محاسباتی» بود. هم کیفیت و کمیت مبارزه، هم مردم و هم رهبر مبارزات تغییر کرده بود؛ ایران عوض شده بود. چطور این گزاره‌ها در محاسبات آمریکایی‌ها لحاظ نشده بود؟ یک سال قبل از آن (دی ۵۶) بود که مقاله‌ای توهین آمیز نسبت به امام خمینی (ره)، در روزنامه اطلاعات با نظر مشترک دربار پهلوی و دولت آمریکا منتشر شد. قرار بود تخریب کننده چهره رهبر در تبعید انقلاب اسلامی مردم ایران باشد، او را مسبب خون‌های ریخته شده و فردی جاه‌طلب معرفی کند و نگاه مردم را از این رهبر برگرداند و قیام را ابتر بگذارد. در واقعیت، اما انتشار آن مقاله، غیرت دینی مردم را به جوش آورد و سلسله اعتراض‌های صورت گرفته به آن، زمینه ساز پیروزی انقلاب در یک سال بعد شد. یعنی همان زمان هم محاسبات دربار ایران و دولت آمریکا غلط بود. یک هفته قبل از انتشار این مقاله، جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا، ایران را جزیره ثبات نامیده بود؛ جزیره ثباتی که در روز‌های بعد زیر قدم‌های قیام ملت لرزید.
انقلاب اسلامی سال ۵۷ و وقایع سال‌های آخر حکومت پهلوی تنها زمانی نبود که دولت آمریکا پیرامون آن دچار اشتباه محاسباتی بود. پس از آن بار‌ها پیش آمد که آمریکا با تحلیل و محاسبات نادرست، زمینه شکست خود را فراهم آورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی شان با اشاره به نقش «غیرت دینی» به عنوان عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف و تبدیل کردن تهدید‌ها به فرصت تأکید فرمودند: «غیرت دینی را حفظ کنید، زیرا این غیرت دینی مردم بود که کشور را در دفاع مقدس، یعنی آن جنگ بین‌المللی که امریکا، شوروی، ناتو و ارتجاعِ آن روز برای به زانو در آوردن انقلاب به راه انداخته بودند؛ پیروز کرد.»
• غفلت دشمن از بیداری ملت‌ها
رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، روز ۱۹ دی ماه جاری فرمودند، این اشتباه محاسباتی از همان سال‌ها تاکنون، ادامه دارد. ایشان در این باره می‌فرمایند: «این محاسبه غلط آمریکا در دستگاه محاسباتی‌شان همین طور ادامه دارد؛ الان هم همین جور است؛ الان هم درباره مسائل گوناگون، یک محاسبه‌ای می‌کنند، [ولی شکست می‌خورند؛]نمونه‌اش همین مسئله تازه باقی ماندن شهادت شهید عزیزمان، شهید سلیمانی است؛ چه فکر می‌کردند، چه شد! آن‌ها فکر می‌کردند که با از بین بردن شهید سلیمانی، نهضت و حرکت عظیمی که او نماینده‌اش بود، نمودارش بود و نمادش بود خاموش خواهد شد؛ می‌بینید که بیشتر شده. امسال در سالگرد دوّم شهادت شهید سلیمانی، این حرکت عظیم کار چه کسی بود؟ دست چه کسی بود؟ چه کسی می‌تواند ادّعا کند که این کار را من کردم و ما کردیم؟ جز کار قدرت الهی و دست قدرت الهی نبود. در ایران، در خارج از ایران، این حرکت عظیم، این اظهار ارادت و اخلاص عمومی نسبت به شهید سلیمانی را دشمن نمی‌توانست محاسبه بکند و نمی‌تواند محاسبه کند این چیز‌ها را؛ دستگاه محاسباتی دشمن حقّاً و انصافاً غافل و خراب است؛ نمی‌توانند حقایق مربوط به جمهوری اسلامی را آن چنان که هست دریابند. وقتی محاسبه وضعیّت موجود غلط بود، تصمیم‌ها هم غلط خواهد بود؛ تصمیم غلط هم موجب می‌شود که ناکام بمانند، که تا حالا مانده‌اند، بعد از این هم ان‌شاءالله ناکام خواهند ماند.»
اول فروردین ماه سال جاری، رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود فرمودند: «آمریکایی‌ها در برخورد با ما اشتباه کردند؛ در کلّ مسائل منطقه هم متأسّفانه آمریکایی‌ها دچار اشتباهند؛ الان هم دارند اشتباه می‌کنند؛ این حمایت ظالمانه‌ای که از رژیم صهیونیستی می‌کنند، اشتباه است؛ حضور غاصبانه‌ای که در سوریه پیدا کردند، حضور مفصّلی که در شرق فرات پیدا کردند قطعاً اشتباه است؛ این همراهی کردن با دولت سعودی در کوبیدن مردم مظلوم یمن، قطعاً اشتباه است».
• غفلت از دشمن خطاست!
اگر چه دستگاه محاسباتی دشمن اشتباه می‌کند و معیوب است، اما ساده انگاری است که با این تصور ما نیز غافل شویم و بگوییم حالا که دستگاه محاسباتی دشمن غلط کار می‌کند پس پیروزی ما حتمی و تضمین شده است. خیر! اینگونه نیست. چرا که دشمن دست روی دست نگذاشته و مشغول کار است. یکی از مهم‌ترین کار‌های دشمن در این زمینه تغییر دستگاه محاسباتی ماست؛ در دو سطح مردم و مسئولان. جنگ روانی و رسانه‌ای مهم‌ترین ابزار دشمن در این زمینه بوده و سرمایه گذاری فراوانی در این خصوص کرده است.
این مسئله از مدت‌ها پیش جزو دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است. ایشان در خرداد سال ۹۵ در این مورد هشدار دادند؛ که «شرایط کنونی ازلحاظ فعالیت‌ها و تلاش‌های دشمنان جمهوری اسلامی که ما بر آن‌ها احاطه اطلاعاتی نیز داریم، مقطع مهمی است، زیرا آن‌ها به دنبال تغییر محاسبات مسئولان و تغییر افکار مردم در خصوص مسائل انقلابی، دینی و مصالح ملی کشور هستند.»
• بلوغ ملت و شکست دشمن
مهم‌ترین نتیجه گیری درست دستگاه محاسباتی دشمن درباره اقتصاد کشور است. دشمن دریافته تنها راه فشار به ملت و نظام از این طریق است و لذا تمام هم و غم خود را معطوف به جنگ اقتصادی کرده است. اینجاست که باید محاسبات دشمن را تغییر داد. برخی گمان می‌کنند اگر دست از انقلابی گری و اتخاذ مواضع انقلابی بکشیم، مسئله جنگ اقتصادی حل یا حداقل تا حد زیادی کمرنگ می‌شود. این یک نمونه از محاسبات غلط است چرا که این جنگ تنها زمانی فروکش می‌کند که دشمن حس کند و بفهمد که اقتصاد کشور آنقدر قوی شده است که درافتادن با آن فایده‌ای نخواهد داشت و چیزی جز اتلاف وقت و انرژی نیست. نشریه تایمز اسرائیل به تازگی یک مصاحبه بسیار طولانی با دنی سیترینوویچ، رئیس سابق تحقیقات اطلاعات نظامی اسرائیل منتشر کرده که استدلال می‌کند تلاش‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا برای سقوط جمهوری اسلامی ایران کاری عبث و اشتباه بود. روزنامه نیویورک تایمز نیز به تازگی تردید‌هایی را در مورد موثر بودن حمله نظامی به ایران مطرح کرده و می‌نویسد: «اسرائیل توانایی انجام حمله‌ای را ندارد که بتواند به تنهایی برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند، و یا حتی به تأخیر بیندازد! در ادامه این مقاله آمده است که هر نوع خطای محاسباتی علیه ایران تاوان سنگینی برای واشنگتن دارد. این روزنامه ادامه می‌دهد: باید مراقب باشیم؛ جمهوری اسلامی ایران به دوران بلوغ خود رسیده و نمی‌توان با زبان تهدید با آن‌ها صحبت کرد؛ هر قدم اشتباه در برابر ایران می‌تواند آخرین خطا باشد.»

ارسال نظرات